Elin Høyland har mange år bak seg som fast fotograf i Dagens Næringsliv. Samtidig jobber hun nitidig med egne fotoprosjekter, og har gitt ut flere bøker.

Fotoprosjektet ‘The Brothers’ på Dewi Lewis forlag ble en internasjonal suksess og ble trykket i ekstraopplag.

Nå er Høyland i gang med to nye prosjekter; HELT KONGE og MEMORIES. Hun vil i de kommende to årene jobbet intensivt med Helt Konge-prosjektet.

Som fotograf ble hun første gang bevisst på fenomenet kongebilder da hun oppdaget et fotografi av Kong Olav V i maskinrommet på Obrestad Fyr på Jæren for en del år tilbake. Høyland spurte seg selv: Hvorfor har Fyret et gammelt bilde av en ikke- regjerende konge? En æra er forbi, men et falmet bilde av Kong Olav råder fremdeles grunnen i maskineriet på Obrestad Fyr. Hvilken betydning har det?

I det moderne Norge har mange fjernet seg og frigjort seg selv fra institusjoner og sosiale påtrykk, men båndene til kongefamilien virker å stå sterkt i den norske folkesjela. Hvorfor trykker nordmenn ennå de kongelige til sine bryst? Hvorfor henger private bilder og nips side om side med kongebilder i mange private hjem?

– Jeg er overbevist om at det eksisterer mange skatter rundt om i Norge som bare venter på å bli fotografert. Min intensjon er å reise på kryss og tvers av vårt utstrakte land og se hva som finnes. Kanskje det er forskjeller fra Finnmark og de vestlandske fjorder? Jeg ønsker å dokumentere dette i sin opprinnelige form før det gjøres forandringer i interiøret eller oppussing. Jeg ønsker å fortelle denne historien som er et særpreg ved vår historie
og kultur.

Foto: Elin Høyland

Foto: Elin Høyland

Foto: Elin Høyland