Paus Sigve Amundsen har en cand. mag. i samfunnsvitenskapelige fag ved​ ​Universitetet i Bergen og har siden 2004 jobbet som frilansfotograf for Bergens Tidende og for de fleste store norske aviser og publikasjoner. Han har utgitt to fotobøker og mottatt en rekke priser i Årets Bilde for sine prosjekter.

Dette skriver Amundsen om prosjektet han skal jobbe med i Norwegian Journal of Photography; Europa et portrett:

– Egentlig er det et umulig prosjekt. Å portrettere Europa med et kamera. Oppgaven er jo enorm. Det er 700 millioner europeere. Kontinentet er ti millioner kvadratkilometer stort. Og det hele skal gjøres av en mann (40) med et analogt storformatkamera fra 1969. Det går jo ikke opp, det er jo dømt til å mislykkes.

Likevel prøver han og et ambisiøst prosjekt har tatt form. Fotografen har allerede gjort et stort stykke arbeid og besøkt 22 europeiske land siden våren 2015. Det har blitt skrevet og snakket mye om Europa de siste årene. Mye handler om kriser. Om migranter på flukt. Om euroskepsis og Brexit.

I mars 2015 kjørte Amundsen alene til Hellas for å dokumentere hverdagslivet i Europa. Reisen ble starten på fotoprosjekte. På vei til Hellas fotograferte han også med et analogt storformatkamera fra 1969. I løpet av nesten tre uker på reise fotograferte Amundsen steder og mennesker i femten land.

– Ideen var noe stormannsgal og svulstig: Reise rundt i Europa. Fotografere mennesker og landskap i et tidløst, klassisk og noe gammeldags uttrykk. Med film og det hele. Litt sånn som Anders Beer Wilse og Knud Knudsen, bare hundre år senere, forteller han i sin prosjektbeskrivelse.

Paul Sigve Amundsen har lagt ned en stor innsats for å bygge opp et prosjekt som henger sammen både narrativt og visuelt. I tillegg har han forsøkt å frigjøre seg fra tradisjonell fotojournalistikk. Han portretterer mennesker i alle landene han besøker.

I tillegg tar Amundsen landskapsbilder, fortrinnsvis på steder som har og har hatt stor betydning for Europas moderne historie. Landskapsbildene er fragmenter av europeisk historie, og representerer fortiden. Portrettene av Europas unge generasjon representerer nåtid og fremtid.

– NJP er en god mulighet til å få prosjektet et steg videre. Kanskje til og med avslutte det, selv om jeg egentlig bare vil fortsette og fortsette. Å fotografere folk og mennesker i Europa er blitt det herligste jeg driver med. Jeg kan holde det gående i årevis. Men det er kanskje på tide å trekke i håndbrekket. Dere bestemmer, sier Amundsen.

Foto: Paul Sigve Amundsen

Foto: Paul Sigve Amundsen