Monica Strømdahl ble tidelt prisen Årets Bilde 2019 for sitt fotografi «Vil du tafse litt på meg?». Hun vant også klassen Årets dokumentar utland med sitt NJP-prosjekt «Flophouses». En rekke NJP-fotografer ble hedret for sine arbeider.

Hvert år deler Pressefotografenes Klubb ut priser for årets beste bilder og reportasjer. Fotografer som har vært med i Norwegian Journal of Photography markerte seg sterkt i årets utdeling, som foregikk på video grunnet coronakrisen. Fire NJP-fotografer ble tildelt til sammen seks priser for sine arbeider sist uke.

Årets Bilde gikk altså til Monica Strømdahl, med fotografiet av 42 år gamle Helene Gallis tatt for Aftenposten. Hun har brystkreft og bestemte seg for å inviterte venner og bekjente til tafsefest, så de fikk kjenne på kulen i brystet og vite hva man kan gjøre for å sjekke seg selv. Hver dag får ti kvinner i Norge den samme beskjeden. – Kanskje kan min kreft redde andre. Det gir mening i det meningsløse, sier Helene.

Juryens begrunnelse: Redsel, nysgjerrighet, takknemmelighet, omsorg og verdighet. Ansiktene som omkranser den modige kvinnen gir årets bilde en ekstra dybde. Det var lite diskusjon Man blir invitert inn i et privat rom, uten å få følelsen at man forstyrrer. Et estetisk og metodisk godt journalistisk bilde. Juryen er glad for at årets bilde er tatt i Norge. Det er også en viktig handling av den portretterte å stille seg til rådighet.

Linda Bournane Engelberth i bildebyrået VII vant klassen Portrett med et fotografi fra Algeri. Etter de store politiske demonstrasjonene i Alger i 2019 har flere kvinner valgt å stå frem og kjempe for kvinners rettigheter. En av disse er Hawa Zr (24) som er komiker, musiker og student.

– Som kvinne må jeg stå opp for mine rettigheter. Jeg er aktivist og feminist. Alt vi ber om, er forandring. Den nye generasjonen har noe nytt med seg. I Algerie blir kvinner sett på annerledes enn menn. Vi blir ikke sett på som noe viktig. Forhåpentligvis vil situasjonen være annerledes om fem til ti år, sier hun.

Juryens begrunnelse: Et bilde som har fulgt oss igjennom hele juryeringen. Et veldig bra utført bilde som viser en sterk historie fra en viktig kamp i Algerie.

Helge Skodvin, som var med i den første runden av NJP fra 2011 til 2013, vant klassen Dokumentar Norge med en serie fra Bergen.

Om serien sier fotograf Skodvin: «Bergen er en by som 11 måneder i året lengter etter at mai skal begynne. Da er det av med gummistøvlene og på med flosshatten. Bergen i mai er karneval og kaos. Bergen i mai er boller, brus og ballonger. Det er marsjering og marsipan. Fridager, buekorps, festspill, konfirmasjoner, oppholdsvær, nattjazz, Brann-optimisme, turister, utepils, blomstring og nasjonaldag. Andre steder i landet er mai en forsmak på sommeren, et vorspiel. I Bergen er mai selve festen. For vi vet at regnet kommer.»

Juryens begrunnelse: En fotograf med kjærlighet for det alminnelige. For menneskene han portretterer og for Norge som samfunn. Det er humoristisk uten å være slemt. Hvert enkelt bilde i denne serien overrasker, det er ingen svake ledd her.

NJP-fotografen Monica Strømdahl vant ikke bare Årets Bilde 2019. Samme bilde ga henne seier i klassen Dagligliv i Norge. Dessuten vant hun klassen Dokumentar Utland med prosjektet hun jobbet med i sin periode i NJP – «Flophuses».

Strømdahl forteller om sitt prosjekt: «Boligmarkedet i de amerikanske byene blir stadig verre å komme inn på. I hver eneste stat og by i USA finnes mennesker som til slutt ikke har funnet noen annen løsning enn å sjekke inn og bo permanent på billige hotell. En verden der nøkkelen er din, taket er ditt, veggene er dine og dusjen du vasker deg i tilhører deg, er ikke for dem. De fleste som sjekker inn på de nedslitte, lusne hotellene tenker: «Det er bare for noen dager. Maks en uke, i hvert fall ikke mer enn to.» Siden 2005 har jeg sjekket inn, bodd på og dokumentert livet på de mest utskjelte hotellene i USA.»

Juryens begrunnelse: Et personlig og nært prosjekt. Imponerende av fotografen å holde tråden over så lang tid, både i stil og kvalitet. Bildene fråtser ikke i misere slik man ofte kan bli, de er rå og modige og blir bedre jo lenger man ser på de.

I samme kategori var Adrian Øhrn Johansen nominert med en serie fra Honduras. Han var med i NJP fra 2015 til 2017, der han jobbet med dette prosjektet.

Reportasjen til Adrian er fra Honduras, som i flere år har vært plaget med en av verdens høyeste drapsrater, og er blant de fattigste nasjonene i Sør-Amerika. De siste årene har hundretusenvis av honduranere forlatt hjemlandet i håp om et bedre liv i Mexico eller USA.

Juryens begrunnelse: Imponerende å se en såpass lang serie som holder så høyt nivå hele veien. Man får bli med inn i hverdagen i Honduras og får en oppriktig følelse av å være tilstede. Dette er grundig arbeid som ser forbi det dramatiske.

Se alle vinnerne og de nominerte arbeidene på nettsiden til Pressefotografenes Klubb. I fotojuryen satt Mariann Dybdahl, Sofie Amalie Klougart, Stian Lysberg Solum og Magnus Wennman.