Med utgangspunkt i sin nye bok “Decolonising the Camera” og sitt arbeid med det historiske bildearkivet til Magnum løfter kuratoren og fotohistorikeren Mark Sealy frem det underrepresenterte i fotografiet. 

Online live seminar, fredag 14. august klokken 18.00 til 19.30. Seminaret streames her på NJPs nettsider og på nettsidene til Fritt Ord.

Hvordan er forholdet mellom fotografiet og sosial endring, identitetspolitikk, etnisitet og menneskerettigheter? Britiske Mark Sealy vil, sammen med Jonas Bendiksen og fire NJP-fotografer, diskutere fotografiet og fotografers rolle i å dokumentere verden rundt seg – med bakgrunn i de siste måneders politiske utvikling. 

Fredag 14. august fra 18.00 til 19.30 sender NJP og Fritt Ord direkte fra samtalen ledet av Magnum-fotograf Jonas Bendiksen. Sammen med Sealy vil Bendiksen og de fire NJP-fotografene Brian Cliff Olguin, Sofie Amalie Klougart, Javad Parsa og Nora Savosnick snakke om bildets og fotografenes stilling i vårt samfunn i dag og hvordan flerkulturelle er representert i bransjen, både i Norge og internasjonalt. 

Mark Sealy har gått inn i Magnums arkiv og funnet frem bilder som løfter frem det underrepresenterte. Han har sett historiene i fotografiene med nye øyne og gitt plass til andre stemmer i det offentlige rom.

De siste måneders fokus på svartes rettigheter i USA har også ført til mye av den samme diskusjonen i Europa og Norge. Og innenfor mediebransjen og fotomiljøet dukker de samme problemstillingene opp: 

Hvorfor er det et overveldende flertall av vestlige fotografer? Hvordan forholder vi oss til at europeiske og amerikanske fotografer reiser ut i verden for å dokumentere andres virkelighet? I redaksjoner og fotomiljøer går diskusjonene om det lave antallet flerkulturelle som er ansatt, om hvordan de flerkulturelle miljøene i Norge underrapporteres, og om mangelen på kilder og tilgang til andre miljøer i vårt eget land. 

De fire NJP-fotografene vil ta utgangspunkt i sin bakgrunn og sine prosjekter i diskusjonen fredag. 

Foto: Brian Olguin

Brian Cliff Olguins prosjekt «Bror» er et fotoprosjekt om unge menn i Oslo-forstaden Holmlia. Unge menn med innvandrerbakgrunn kommer ofte dårlig ut i statistikk om skole, utdanning og arbeidsliv. Kombinert med nyhetsdekningen av voldsepisoder sitter en ofte igjen med et fast inntrykk av denne gruppen unge i Oslo. Brian, som selv er vokst opp på Holmlia, vil bruke fotografi til å skildre ulike «brødre» og ta oss inn i hverdagen deres. Hans mål er å nyansere bildet som majoriteten har av denne gruppen. 

Foto: Sofie Amalie Klougart

Danske Sofie Amalie Klougart dokumenterer østafrikanske masaier. I ”Den moderne masai” skildrer hun livet til denne gruppen som kjemper for å bevare sin identitet som masaier og samtidig tilpasse seg den moderne verdens normer og krav. Gjennom portretter av spesielt unge menn forteller hun om en kompleks situasjon for en presset befolkningsgruppe. 

Foto: Nora Savosnick

Nora Savosnick vokste opp som den eneste jøden i klasserommet. Nå ønsker hun å vise nordmenn hvordan et jødisk liv kan være. Målet er å inspirere til toleranse gjennom bruk av gjenkjennelige referanser i fotografiet. Prosjektet hennes inkluderer fotografier av jøder fra forskjellige bakgrunner og nivåer av religiøs praksis i Amerika, Israel og Europa, med et særlig fokus på Norge. 

Foto: Javad Parsa

Iranske Javad Parsa har allerede i flere år jobbet med sitt prosjekt om eksiliranere over hele verden. Han flyktet fra sitt hjemland etter at han som frilanser for det franske bildebyrået Sipa press fikk forsiden av Time magazine med et bilde av demonstrasjoner i Iran. Han kom til Tyrkia og begynte å fotografere eksiliranere. I sitt nye liv har han møtt mange iranske innvandrere. De har alle forskjellige grunner for å ha forlatt sitt hjemland, men alle han har snakket med håper at de en dag kunne vende tilbake til Iran. Prosjektet er Javads personlige historie om den iranske diasporaen verden rundt.  

Om Mark Sealy:

Sealy har vært direktør for Autograph ABP (London) siden 1991, og han har produsert kunstpublikasjoner, kuratert utstillinger og hyret fotografer og filmskapere fra hele verden – blant andre den kritikerroste utstillingen Human Rights Human Wrongs ved Ryerson Image Centre i Toronto i 2013 og ved The Photographer’s Gallery i London i 2015. Han har skrevet for mange internasjonale fotografipublikasjoner som Foam Magazine og Aperture. I 2002 redigerte Sealy og professor Stuart Hall Different, som fokuserte på fotografering og identitetspolitikk. Hans prosjekter inkluderer utstillingen Self Evident ved Ikon Gallery Birmingham, The Unfinished Conversation: Encoding/Decoding ved The Power Plant Contemporary Art Gallery i Toronto. Hans PhD fokuserte på fotografi og kulturell vold. Han har nylig vært gjestekurator for Houston Fotofest 2020 som fikk tittelen African Cosmologies: Photography, Time, and the Other.

Mark Sealy har vært jurymedlem for World Press Photo, fotojournalistikkprisen Carmignac Gestion og Sony World Photo Award. Han ledet Kraszna-Krausz Foundation Book Award i 2015 og Hasselblad Photography Award i 2017.

Mark Sealy.

“I maintain that it is only within the political and cultural location of a photograph that we can discover the coloniality at work within it, and only then, through understanding this, can a process of enquiry begin into the nature of its colonial cultural coding. A key aspect of decolonising the camera is to not allow photography’s colonial past and its cultural legacies in the present to lie unchallenged and un-agitated, or to be simply left as the given norm within the history of the medium. Decolonising the photographic image is an act of unburdening it from the assumed, normative, hegemonic, colonial conditions present, consciously or unconsciously, in the moment of its original making and in its readings and displays. This is therefore a process of locating the primary conditions of a racialised photograph’s coloniality and, as such, decolonising the camera works within a form of black cultural politics to destabilise the conditions, receptions and processes of Othering a subject within the history of photography.” 

Utdrag fra Mark Sealys bok Decolonising the Camera: Photography in Racial Time (2019). 

“Much of the discourse around the history of photography has been preoccupied with defining the photographic canon and considering the photograph in relation to the history of art; leading to the construction and presentation of a populist history of photography that is dominated by Western photographers. It is important to also look at photography in terms of time, space and distance and the work that the photograph does in culture, politics, and history. This requires an examination of its application across contested ideological constructions of difference that were being formed at the historical moment that photography was invented.”

Fra Mark Sealys artikkel på Magnums nettsider.

“I think once we get ourselves over the idea that photography is not this fantastic invention, the undisputed eye of the world, but is just another dominant tool used to narrate Eurocentric perspectives, then I think we’re in a place where we can begin to unpick photography’s social meanings through the prism of different ways of seeing… It’s a form of curatorial resistance work. It’s about understanding that things aren’t always the way that powerful cultural institutions tell us that they are.”