Skip to main content

Tirsdag 1. mars klokken 18.00 går Magnum-fotograf Jonas Bendiksen på scenen for å presentere sin bok The Book of Veles. Deretter blir det samtale med fem av de nye NJP-fotografene frem til klokken 20.00.

I tillegg til Bendiksens presentasjon, som starter klokken 18.00, blir det en samtale mellom Magnum-fotografen og moderator Andrea Gjestvang. De vil blant annet snakke om Bendiksens prosjekt, utfordringer rundt fake news, manipulering og troverdighet.

Deretter vil Gjestvang fra ca. klokken 19.00 presentere fem av de nye NJP-fotografene – Giulia Mangione, Lars Martin Hunstad, Simen R. Ulvestad, Erle Kyllingmark og Matthis Kleeb – i en samtale på scenen.

Meld din interesse på arrangementets Facebook-side her.

Siden The Book of Veles kom ut, har den skapt mye debatt og forundring, spesielt blant fotojournalister og fotomiljøer verden rundt. Bendiksens prosjekt, som i stor grad ble til under pandemien, kom i høst ut som boken The Book of Veles. Her forteller fotografen historien om den nord-makedonske byen Veles, som ble senteret for produksjon av fake news rettet mot valgkampen i USA, der Trump til slutt gikk seirende ut. Bendiksen besøkte byen før nedstengningen var et faktum, og brukte det neste halvannet året på å fullføre prosjektet fra sitt kontor i Norge.

Med bruk av avanserte programmer skapte han AI-genererte mennesker, dyr og elementer i de folketomme bildene han hadde tatt i Veles. Fotografiene fremsto som ekte, og Bendiksen avslørte ikke at de var manipulert. Han brukte også kunstig intelligens for å lage tekstene i boken.


Foto: Jonas Bendiksen / Magnum

– AI-genererte bilder blir mer og mer overbevisende for hver måned, og blir allerede brukt aktivt kommersielt. Jeg begynte å stille meg selv spørsmålet: Hvor lang tid vil det ta før vi begynner å se fotojournalistikk og dokumentarfoto som ikke har noe annet grunnlag i virkeligheten enn fotografens fantasi og et kraftig datagrafikkort? Vil vi kunne se forskjellen? Hvor vanskelig er det å utføre? Hvor dyktig vil vårt eget fellesskap av fotografer og redaktører være til å snuse opp hva som er avanserte forfalskninger og hva som er ekte?

– Jeg ble så skremt av hva svarene ville være at jeg bestemte meg for å prøve å gjøre dette selv, forteller Bendiksen på Magnum.com.

I tillegg til historien om Veles og produksjonen av fake news der tar boken også for seg navnebroren til byen, den gamle guden Veles. Han var en av de fremste gudene i det førkristne hedenske panteon.

– I de gamle mytene var han en sleip gud – en formskifter, en gud av kaos, magi og bedrag, forteller Bendiksen.

Fotografen kom til slutt over Veles-boken, et angivelig eldgammelt manuskript funnet på utbrente tretavler av en russisk hæroffiser i 1919. Plankene hadde inskripsjoner i kyrillisk skrift. Da en russisk vitenskapsmann til slutt knakk koden, oppdaget han at det var en episk historie om det tidlige slaviske folket og selve guden Veles.

– Ting som dette vekker alltid interessen min: når historier begynner å slå seg sammen og veves sammen på overraskende måter, sier Bendiksen i et intervju på Magnum sine nettsider.

Jonas Bendiksens prosjekt problematiserer ikke bare historien rundt fake news. Den tar opp i seg de store utfordringene som kommer når teknologien fører til at vi som seere og lesere sliter med å skille mellom hva som er ekte og falskt. Den stiller spørsmål ved troverdighet, og den debatterer hva og hvem vi kan stole på.

– Gjennom Trump-tiden kokte jeg nesten over av frustrasjon over all løgn og feilinformasjon i media. Jeg leste om russisk hacking, rollen til Facebook og Twitter, «alternative fakta» og hvordan algoritmene fungerte, sier Magnum-fotografen.

– På et tidspunkt så jeg en omtale av at Veles hadde blitt dette usannsynlige knutepunktet for desinformasjon, og at byen spydde ut falske nyheter under Trump-valget i 2016. Da folk innså at hundrevis av falske nyhetsnettsteder oppsto der, dro mange store nyhetsorganisasjoner dit for å rapportere. Til og med Obama nevnte byen. Jeg ble fascinert av ideen om at tenåringer i det fjerne Nord-Makedonia plutselig spilte en rolle i det amerikanske politiske landskapet, forteller Bendiksen.

Seminaret er åpent for alle interesserte og vil foregå i Fritt Ords lokaler i Uranienborgveien 2, Oslo, fra klokken 18.00 tirsdag 1. mars.

This site is registered on wpml.org as a development site.