I 2011 ble Norwegian Journal of Photography startet – en arena hvor fotografer kan få utviklet og vist frem sine prosjekter i sin fulle bredde. NJP er et miljø som oppmuntrer og kritiserer arbeider, som fokuserer på historiefortelling og som bygger bro mellom det mer klassiske reportasjefotografiet og kunstfotografiet. 

NJP bringer sammen og støtter utvalgte norske fotografiske dokumentarprosjekter. Vårt mål er å presentere norsk fotografi har internasjonalt, samt å dyrke det fotografiske miljø på hjemmebane. Vi ønsker å skape et inspirerende forum der norske fotografer kan vise frem sine arbeider både nasjonalt og internasjonalt. NJP er en arena der fotografer kan fortsette å produsere relevante og spennende visuelle historier.

Etter en omfattende vurderingsprosess vil prosjektene til den femte utgivelsen av NJP bli valgt ut. I løpet av en toårssyklus vil de utvalgte fotografene motta redigeringsveiledning og hjelp til å søke økonomisk støtte. De vil delta på seminarer, workshops og en masterclass med framtredende internasjonale gjesteforelesere. Alle fotografene har dessuten et tett samarbeid med NJPs redaktører underveis i sine prosjekter. 

Vårt mål med NJP har vært å skape en relevant og representativ bok med norsk dokumentarfotografi, som viser de beste bildene i kombinasjon med en sterk fortellerevne. Vi oppfordrer fotografer til å utfordre definisjonen av begrepet dokumentarfotografi, og samtidig jobbe for å produsere samfunnsrelevante og uavhengige historier.

Søkere til NJP bør enten være i gang med et større fotoprosjekt, eller ha kommet godt i gang med forberedelsene til et prosjekt før de søker opptak i NJP. Vennligst se siden med innleveringskriterier for mer informasjon.

Norwegian Journal of Photography er et prosjekt i forlengelsen av Fritt Ords satsning for å styrke dokumentarfotografiets stilling i Norge.

Fristen for innlevering er fredag 5. april 2019 og de utvalgte fotografene til NJP #5 vil bli offentliggjort fredag 3. mai 2019.

Hvem vi er

Rune Eraker

Rune Eraker arbeider innenfor klassisk europeisk dokumentarfotografi, i skjæringspunktet mellom dokumentar- og kunstfotografi. Han har de siste 30 årene for det meste arbeidet i Asia, Afrika og Latin-Amerika, og har jobbet med uavhengige fotoprosjekter siden 1981. Eraker har hatt en rekke separatutstillinger i inn- og utland, og har gitt ut fem fotokunstbøker. I 2020 fikk han 10-årig arbeidsstipend fra Statens Kunstnerstipend.


Laara Matsen

Laara Matsen studerte fotografi under Larry Fink og Stephen Shore på Bard College, New York. Hun begynte sin karriere som bildesjef hos Magnum Photos i New York, og senere som mangefasettert supporter og produsent av langsiktige fotografiske dokumentarprosjekter. Hun har redigert og kuratert en rekke internasjonale fotoutstillinger og prisvinnende fotobøker, og var bildesjef i magasinet D2 / Dagens Næringsliv i åtte år. Nå jobber hun som uavhengig konsulent, kurator og mentor.


Espen Rasmussen

Espen Rasmussen er bildesjef for magasinavdelingen i VG. Han jobber også med uavhengig dokumentar prosjekter og er flere ganger tildelt utmerkelser for sitt arbeid. Blant annet to priser i World Press Photo og åtte priser i Picture of the Year international. Rasmussen har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland og deltar regelmessig på festivaler. I 2011 ga han ut boken Transit på forlaget Dewi Lewis Publishing (EN). Han er representert av VII Agency.


Fritt ord

Norwegian Journal of Photography (Norsk Fotografisk Journal) er et prosjekt i forlengelsen av Fritt Ords satsning for å styrke dokumentarfotografiets stilling i Norge. I 2006 utlyste Fritt Ord prosjektmidler til samfunnsengasjerte fotografer. De utvalgte prosjektene ble realisert mellom 2007 og 2009. Prosjektet resulterte i utstillingen ”Norsk dokumentarfotografi” ved Henie Onstad Kunstsenter høsten 2009 og bokutgivelsen Norsk dokumentarfotografi i dag ved Forlaget Press samme år. Fritt Ords fremste formål er å verne om og styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge, særlig ved å stimulere den levende debatt og den uredde bruk av det frie ord.